Kokosolie en cholesterol-hoe gevaarlijk is dat nu?

Ik heb de afgelopen weken een paar keer een vraag gekregen over kokosolie naar aanleiding van een televisieprogramma dat kokosolie het cholesterol kon verhogen. Daaruit hadden hun geconstateerd dat kokosolie dus niet meer gebruikt kon worden. Of was het dan toch onzin?

Nou nee, dat niet, maar mijn inziens wat uit zijn verband getrokken. Kokosolie is een verzadigd vet, en ja, verzadigde vetten hebben een negatief effect op de bloedvetten, dus het cholesterol. Is dat erg? Nou nee, tenzij je overmatig kokosolie gebruikt. Maar ja, alles wat te is, is niet goed wist mijn oma mij al te vertellen. Er zitten goede dingen in kokosolie; het is van nature anti schimmel, anti viraal, anti bacterieel (logisch, het is om een vrucht te beschermen), het bevat middellange keten vetzuren en dus super handig voor je energie systeem. Maar het is en blijft een verzadigd vet, daarom kan het zo goed tegen verhitting en is het een uitgelezen iets om in te wokken.

Dus kokosolie is erg goed, maar gebruik met mate. Is het heel erg dat je verzadigd vet van kokos binnen krijgt? Volgens mij niet, want wat we zien is dat cholesterol ook omhoog gaat als de lever het immuunsysteem via bepaalde eiwitten gaat aanzwengelen en wanneer denk je dat dat is? Juist, als er een viraal, bacterieel en schimmelinfectie is, en dan helpt kokos dus om de boosdoeners mede kapot te maken. Nu kan ik nog heel erg uitweiden dat te weinig cholesterol veel dodelijker is dan iets te veel, maar daar komen we een andere keer op.

Maar mijn conclusie is: jammer dat het zo uit zijn verband getrokken is, wees gewoon matig met verzadigd vet, maar je hebt zeker wel wat nodig van alle soorten vetten en vet uit kokos is juist goed om ook wat van binnen te krijgen.

Advertenties

Groenten in de hoofdrol – Niven Kunz 80/20

Afgelopen zondag bij een workshop geweest van chefkok Niven Kunz. Wat een openbaring, zelfs bloemkool is lekker te maken. Ik ben namelijk geen fan van bloemkool, om het maar zacht uit te drukken, maar zonder ook maar 1 sausje at ik zelfs smakelijk bloemkool op drie wijzen bereidt.

Het mooie van deze kok is dat hij een echte groenten liefhebber is, en vooral terug gaat naar de basis, namelijk de ingrediënten zelf en dan vooral de groenten. De couscous was groenten, de pasta was groenten, ik heb geen aardappel,rijst of granen gezien. Dus bij deze ben ik meteen fan. Ook zijn kookboek is mooi en een echte aanrader.

De 80 /20 slaat op dat in zijn gerechten 80% groenten zijn en 20% andere dingen. Dus veeeeeel groenten en daar ben ik zo blij mee, er mag in Nederland veel meer groenten gegeten worden en nee, aardappel is geen groenten dus valt daar niet onder. Ook kookt hij op een zodanige wijze de groenten dat alle smaak, maar ook alle goede dingen zo goed mogelijk bewaard worden, en dat proef je en is ook nog eens gezond.

Dus nu op zoek naar een mandoline waarbij mijn vingers minder kans krijgen om in gesneden te worden, want ik ga echt zeker vaker aan de slag met de wijze waarop hij groenten bereidt.

Soja de voors en tegens

Gisteren vroeg iemand in mijn praktijk hoe ik over soja dacht, of het een goed voedingsmiddel was en of het een vervanging was voor melk. Helaas is het altijd een beetje langdradig om hier goed en zorgvuldig antwoord op te geven.

Soja is een peulvrucht en peulvruchten hebben een hele hoge plantaardige eiwit percentage, en lijkt hiermee een hele mooi variatie in een semi vegetarisch dieet of als vervanging van melk. Maar de vraag is of die eiwitten die er in zitten ook goed worden opgenomen.

In soja zitten namelijk ook saponines (zeg maar zeepachtige die de darmwand kunnen beschadigen) en is dus niet handig om vaak te eten. Ook zitten er enzymen in ter bescherming van de vrucht die ervoor zorgen dat je de eiwitten er moeilijk uit krijgt.

Ook zitten er fyto-oestrogenen in. Van Aziatische vrouwen is daarvan bekend dat hun maandcyclus langer is en er minder PMS en overgangsklachten zijn. Helaas verdwijnt dat voordeel als diezelfde Aziatische vrouwen in andere landen gaan wonen terwijl ze wel hetzelfde blijven eten. Waarschijnlijk heeft dat te maken met vitamine D. En er lijkt een link te zijn met veel soja/peulvruchten eten en schildklier aandoeningen.

En als laatste, soja is moeilijk te verteren. Daar heb je bepaalde darmbacterien voor nodig die je via de moeder moet krijgen als die al minstens 2 generaties ook soja hebben gegeten. Dus dan vallen al veel mensen hier in Nederland of het westen af.

Kortom, soja is best een leuke variatie maar is voor de meeste mensen niet handig om te eten als het gaat om optimale voeding. En als je dan toch meer eiwitten wilt eten, vis, noten en eieren zijn veel beter. En calcium zit als je kijkt naar de hoeveelheid die je er van opneemt veel meer in groenten,fruit en noten dan in koemelk, dus er zijn wel mooie alternatieven.

Darmen met Charme

Gelukkig, ook via RTL Late Night wordt nu gepromoot dat onze darmen vreselijk belangrijk zijn. In Duitsland is er een dame, bijna afgestudeerd arts genaamd Giulia Enders die in een leuk boek uitlegt dat de darmen mega belangrijk zijn, niet alleen voor je spijsvertering maar voor je brein en je gehele welbevinden. Nu nog de Nederlandse artsen verder mee krijgen….