Beweging en eiwitten voor spieren, een absoluut onmisbare combi voor gezondheid

Luc van Loon, spierfysioloog in Maastricht had afgelopen weekend een mooi artikel in de wetenschapskatern van het NRC (23-1-2016). De titel was: Even een rondje rennen voor het avondeten.

Heerlijk als de kennis en de evolutionaire geneeskunde en logica samen komen.

Conclusie: idealiter 20 tot 25 gram eiwit per maaltijd, zeker ook bij het ontbijt en bewegen voordat je gaat eten zorgt ervoor dat je beter de eiwitten in je spieren opneemt. Met als einddoel: veel meer gezondheid en kwaliteit van leven.

Luc van Loon, NRC 23 jan 2016

Evolutionaire Oorsprong

Mijn visie is, dat we eerst op zoeken horen te gaan naar eten. Dus nuchter bewegen. Uit dit onderzoek van Van Loon blijkt dat dit kennelijk ook normaal is, want dan gaat het lichaam beter de eiwitten in de spieren opnemen, herstel je beter. Vandaar dat hij ook pleit om voor een geplande operatie om vooraf eerst te beginnen met een trainingsplan, zodat je beter door de operatie komt.

Geen enkele oudere te vinden die géén baat heeft bij extra spiertraining

Dit werd gepubliceerd in mei 2015, met als kanttekening dat dit niet gaat zonder gezonde voeding en dat vooral ouderen en in het bijzonder in verzorgingshuizen te weinig eiwitten krijgen (tot 35%, we zorgen zo slecht voor ons ouderen)

Je bent letterlijk wat je zojuist hebt gegeten

De mooiste uitspraak van het artikel vond ik deze: Van Loon: “in één zin komt het hierop neer: je bent letterlijk wat je zojuist gegeten hebt.” Nu maar hopen dat sporters dit ook mee krijgen en stoppen met die pasta party’s en koolhydraten stapelen. Want voor hun is een goede spieropbouw ook belangrijk.

Advertenties

Suikerexperiment Galileo, is suiker vergif?

Op Q music volgt een DJ een persoon die meedoet met een experiment van 30 dagen alleen maar suikers. Jemig, ik weet niet wat ze willen bewijzen, maar ze zijn nu 8 dagen bezig en het is nu al duidelijk wat dit met je doet.

Hypes over tarwe, koemelk en suikers is overtrokken, variatie is bij mij het toverwoord

Maar iedereen met zijn boerenverstand kan toch wel verzinnen dat alleen leven op suikers niet echt gezond is en rare dingen met je doet. Nu is het niet zo dat suikers vergif is, zoals je in de nieuwe hypes bijna gaat geloven. En ik word een beetje moe van al die hypes. Alsof je helemaal geen koemelk, suikers of tarwe meer zou mogen eten. Daar ben ik echt wel overheen gestapt, dat is namelijk niet waar.

Variatie is het toverwoord, vandaar dat ik dit experiment niet snap. Als je de hele dag alleen maar eiwit eet, of alleen maar vet, gaat het ook heel snel heel slecht met je. Hoop dat de testpersonen niet al te lang ziek zijn na het experiment.

 

het is weer januari, gaan we dit jaar echt dieten?

Vorig jaar heb ik intermitted fasting ontdekt. Niet een dieet maar gewoon terug naar hoe het eigenlijk altijd bij de mensen gegaan is, namelijk af en toe een maaltijd overslaan. Veel goedkoper dan alle andere dietenadviezen die ik ken, geen supplementen en je houdt tijd over. En wat ik het allerfijnste er aan vind. Het zorgt ervoor dat je niet in de spaarstand komt dus steeds meer je best moet doen om op je voeding te letten. En het alle beste: je valt vooral af rond je middel en je voelt je energieker.

Intermidded fasting betekend dat je op 1 tot 2x per week maar een dag 1x die dag eet. Ik vind het makkelijkst om dat de lunch te zijn. Of doe zoals Chris Martin van Coldplay, die slaat 1x per week gewoon een dagje eten over. Hij vindt zelfs dat ie er beter van zingt.