Zitten het nieuwe roken – Gezond leven vanuit oude “oerprincipes” in de 21ste eeuw is WEL mogelijk zonder terug te gaan in de tijd

Afgelopen zaterdag heb ik het congres van de 50-jarige Bonusan bijgewoond waar Erik Scherder de dag begon. Ik kijk weinig tv dus wist niet dat Erik Scherder een geliefd en fascinerende spreker was bij o.a. de Wereld draait door. Maar dat zitten 300_400_2_18_2_nl_laat_je_hersenen_niet_zittenhet nieuwe roken is, is overduidelijk. En het waarom wil ik jullie niet onthouden. Een ieder die net als mij gezondheid ziet als datgene kunnen doen dat je wilt doen tot op grote leeftijd passend bij wat je dan wil, lees dan verder of stuur het door!

Gezondheid in de 21ste eeuw, hoe doe jij dat in deze tijden?

Ook ik worstel er mee, terwijl ik gezondheid hoog in mijn vaandel heb staan, dat ik ook dankbaar gebruik maak en geniet van de technologische hoogstandjes die het luxe leven hier mij te bieden heeft. Ik speel een spelletje op de iPad, zit te vaak op het werk, heb ook langer dan 30 minuten dat ik zit, plan mijn agenda soms zo vol dat ik een dag niet lang genoeg tot zelfs niet beweeg. Ook ik wil best wel eens gemaksvoedsel bestellen of al voorgesneden groenten gebruiken. Kortom, niks menselijks is mij vreemd.

Hoe kan je dan, met alle kennis die er nu is over gezondheid, de invloed op je geestelijke en lichamelijk gesteldheid, toch normaal functioneren in je dagelijkse leven zonder dat je zoveel geweld doet aan het systeem dat je daar vroeg of later te erg onder lijdt? Variatie is het sleutelwoord, behalve met 1 ding, en dat is slaap, dat zo regelmatig mogelijk.

Intermitted living anno 2016

Ik heb het al eens over intermitted fasting ( dus af en toe een tijdje niet eten in verschillende varianten) gehad. Maar er is nog veel meer. En dat maakt dat we er veel meer mee kunnen spelen, wat het makkelijker maakt, veel uitdagender en vooral makkelijker vol te houden. En vooral, dat je tot een bepaald deel je slechte gewoontes kan ondervangen cq compenseren.

Waar komen deze inzichten dan vandaan? Eigenlijk vanuit hoe de mensen in al zijn variaties en reislustigheid van oudsher is ontstaan. In ons lichaam zijn overlevingsinstincten nog steeds het belangrijkste op het moment dat er iets aan de hand is in ons leven. Hoe hard ons leven ook veranderd is, ten opzichte van nog maar  tweehonderd jaar terug of 100.000 jaar terug, die overlevingsinstincten zijn nog steeds alsof we moeten zien de overleven bij koude, warmte, leven op hoogte, luchtvochtigheid hoog of laag, honger, dorst, oorlog of agressie of infecties. Van dat aangaat is het alsof we nog in de oertijd leven.

Kortdurend “natuurlijke stress” t.o.v. chronische suboptimale situatie

Ja, ik heb het over af en toe “ff” een beetje stress toevoegen. Klinkt niet gezond, we hebben eigenlijk al genoeg stress in het algemeen. Het grootste probleem is dat de westerse mensen eigenlijk al zolang buiten hun normale fysiologische gezondheid leven dat min of meer 90 tot 95% van de mensen al behoorlijk hard moeten werken qua immuunsysteem en stressassen dat we al eigenlijk niet echt gezond zijn. Ik noem dat chronische laaggradige ontsteking. Hierdoor gaat het lichaam zich aanpassen en raakt je natuurlijke bioritme al wat verstoord. Dan ben je nog niet meteen ziek, maar de kans dat je op termijn iets krijgt wordt groter. Het gaat dus vooral om bioritme.

Door af en toe je lichaam te prikkelen met een kortdurend, maar behoorlijk stressvol maar wel al bekende stressor, kan je zorgen dat jouw bioritme zich hersteld. Het moet dus wel een zeer lang terug bekende stressor zijn, dus koude, warmte, zuurstof druk, CO2, honger, dorst en eigenlijk dus ook ook verwonding en infectie. Maar het mag niet zo stressvol zijn dat het lichaam kan twijfelen dat het een doodsstrijd kan gaan worden. Dus geen extremen, verre van dat zelfs! En daarom ben ik niet fan van Wim Hof, de Iceman.

De meest effectieve manieren om je gezondheid te verbeteren via oude stressoren

  1. Intermitted fasting: De best onderzochte op dit moment is intermitted fasting. Het heeft maar een kleine kanttekening, je verliest spiermassa dus je moet hier zeker niet in doorslaan. Sommige mensen doen 1 tot 2x per jaar een (groenten)sap of alleen maar water kuur voor een 5 tot 7 dagen achterelkaar. Dat raad ik juist af. Dat is te heftig en heeft mijn inziens geen positief effect op dat bioritme wat ik beoog, eerder een tegenovergesteld effect op de lange termijn.  Het is wel de meest lastige om in te bouwen in je leven. Er zijn gelukkig wel meerdere versies van. En daarnaast kan je met een soort kerogeen dieet het nabootsen, dus er zijn best mogelijkheden om dit te doen ook al heb je bijv. diabetes want dan is het nog iets lastiger om te doen. Het gaat er tenslotte om dat het gezond is.
  2. Intermitted drinking: af en toe dus wat dorst hebben, maar ook bulk drinken of sauna bezoek doet iets met je waterhuishouding.
  3. Intermitted bewegen: eigenlijk zouden we voor onze gezondheid elk half uur een minuutje de hartslag moeten verhogen, dat heeft Erik Scherder me wel heel duidelijk gemaakt. Maar dan moet je niet iedere keer dezelfde beweging doen, dan wordt het weer een gewoonte en gaat je lichaam zich daar aan aanpassen en is het gezondheidseffect al weer bijna nihil.
  4. Forrest Bath: als we in het bos zijn, dan gaat door de stofjes die bomen en struiken uitscheiden ons immuunsysteem naar de buitenkant van ons lichaam. En ik zal de technische achtergrond achterwege laten, maar hierdoor wordt onze chronische laaggradige ontsteking opgelost op een goede manier. Door zonder handschoenen in de tuin te werken, door het bos te lopen met de kans op krassen door doornen van struiken of brandnetels krijg je dit ook, etc.
  5. Ademhalingsoefening die spelen met de zuurstofdruk of CO2 (zie eerdere blog)
  6. Kou: Koude douches van minimaal 3 minuten bij al 20 graden Celsius (dus dat valt best mee hoor dames en heren…) Doe dit wel in de ochtend, anders slaap je niet meer lekker als je dit in de avond doet omdat je lichaam dan juist weer wakker wordt. 6 uur per dag onder de 16 graden kan ook, maar je lichaam gaat dan graag meer eten om meer warmte te produceren en de vraag is of dit goed is voor de meeste mensen die last hebben van insuline resistentie.
  7. Warmte: Buiten je comfort zone leven qua warmte. De comfort zone is met kleren aan tussen de 20 en 23 graden. 2 uur per dag overdag rond de 28 graden zorgt ervoor dat het metabolisme meteen veranderd, koude geeft honger maar warmte zorgt voor minder eetlust waardoor hierdoor vooral het gewicht zeer gunstig verbeterd als bijkomend voordeel. Helaas krijg ik mijn verwarming niet zo hoog dus ik ben nog op zoek naar manieren hoe dit dan wel praktisch kan werken. Turks stoombad bezoeken, circa een uurtje bij hoge luchtvochtigheid helpt ook en is nog lekker ook.
  8. Slaap: een nacht overslaan helpt erg goed bij depressie, maar in de regel is goed slapen wel erg belangrijk voor je en is het enige waar je niet zomaar mee moet spelen, mijn inziens. Voor mij staat dit bovenaan in mijn lijstje van dingen wat je kan doen voor je gezondheid: eerst proberen vooral goed slapen en een normaal slaap-waakritme te herstellen. Dat, kan ik jullie verzekeren, is misschien wel veel moeilijker dan gedacht wordt.

De kleinste verandering maakt het grootste verschil

Niet schrikken, dit hoeft je niet allemaal in te voeren om te voorkomen dat onze hersenen niet voortijdig verouderen of onze hartvaatstelsel, organen of spieren inboeten zonder dat we het merken voordat het te laat is.

Mijn voorstel is, kijk of je drie of vier veranderingen kan doorvoeren die je vol kan blijven houden. Het hoeft niet altijd, het gaat om af en toe prikkelen zodat je lichaam weer even uit zijn comfort zone wordt gehaald en oude overlevingsinstincten worden aangezet om natuurlijke herstelprocessen weer op te starten. Dus als je minder vaak eet, meer beweegt en koude douches neemt dan heb je al drie veranderingen, misschien dan nog een ademhalingsoefening en meer is dan niet aan te raden, want de meeste mensen kunnen dat toch vaak niet op de lange termijn volhouden en dan heb je er natuurlijk helemaal niets aan.

Abnormaal om dit te doen, dag niet eten of ademen in een plastic zakje en kans verhogen om een tekenbeet op te lopen in het bos?

Vorige week had ik een leuk gesprek met iemand die zei: Mijn man zal wel weer zeggen, nu sla je weer helemaal door, doe toch eens even normaal. Mijn respons was, is het zo normaal dat we altijd elke dag 4 tot 7 maaltijdmomenten per dag hebben, altijd voldoende warmte, drinken, eten en nooit ziek zijn? Kijk naar bijv. nog geen eeuw terug. Het is normaal dat ons lichaam even zijn best moet doen om de lichaamstemperatuur, calorie inname, water etc. goed te hebben, als het maar niet te heftig is en niet te lang. En dat is waar ik het over heb. Gelukkig zie je dat in de nieuwste medische inzichten er ook aandacht voor is en deze simpele maar doeltreffende kleine aanpassinkjes in ons dagelijks leven helpen om de gevolgen van ons 21ste eeuw leven kunnen verlagen. Wie doet er mee?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s